torsdag 28 oktober 2010

Svar på kommentar!

Jag fick en kommentar av anonym på mitt tidigare inlägg "Skärpning" som svaret kommer att bli så långt så det får bli ett nytt inlägg...´
Jag tackar för ALLA kommentarer tycker det är bra att få frågor och kommentarer från er som inte alltid håller med mig.
Först en förklaring. Detta är ett forum där jag skriver ner de tankar jag har just i skrivläget. Det jag känner och skriver kanske jag inte alls känner samma sak för nästa dag. Jag skriver av mig tankar och funderingar som jag inte kan eller vill prata med andra om för att sedan kunna vara så "normal" som möjligt.
Jag förstår anonyms reaktion till detta inlägg men jag missunnar absolut inte någon annan ett eller flera barn. Jag har turen att inte känna att det är jobbigt att umgås med gravida, eller de som redan är föräldrar. Alla i min omgivning har för tillfället barn och jag umgås fortfarande med dem och älskar mina syskonbarn, gudbarn och barn överlag.
Sen finns det de som är mer eller mindre förstående i våran situation, och ursäkta mig när jag säger detta men man kan inte sätta sig in i hur det är att inte kunna få barn om man själv inte varit där. Jag hade absolut ingen förståelse för det innan jag hamnade här själv. Jag har en nära vän som gick igenom samma sak för ett antal år sedan, då förstod inte jag hennes tankar och funderingar men idag förstår jag henne till 100% Jag har svårt att sätta mig in i Tonci situation som miste sitt barn, jag kan verkligen känna med henne men jag kan aldrig förstå hennes sorg då jag inte har upplevt detta själv, men fyyyyyy vad jag lider med henne.
Självklart skulle jag bli glad för min vän om hon blev gravid men i detta fall ligger det så mycket bakom som jag inte ens orkar eller vill skriva om som gör att det känns jobbigt. Sen som i alla fall av andras sorg, längtan eller vad det nu är så kanske man ska tänka sig för innan men säger eller gör saker.
Jag lider verkligen med dig anonym om eran vänskap skulle ta slut för att du är gravid, prata med varandra så ni verkligen förstår hur den andra känner. Så att han förstår din längtan efter syskon och att du verkligen förstår hur han känner i deras "problem" att få barn. Där tror jag det störta problemet i detta ligger att vi har svårt att sätta oss in i andras situationer. Så mitt råd till dig är att prata med din vän! Du kanske har lättare eller är starkare att ta första steget.
Vi blir alla lite "ego" när det gäller vissa saker och det tycker jag att vi måste få vara. Jag är i ett läge nu där jag prioriterar "mitt" har aldrig gjort det förrut så det kanske är på tiden. Även om jag är "ego" just nu så betyder det inte att jag inte har förståelse för andra men jag vill också att andre ska ha förståelse för mig!
Detta är inget försvarstal utan ett sätt att göra mig förstådd! Hoppas ni förstår vad jag skriver, blev lite rörigt....
Kram till er alla!
/Lilla Jag!

4 kommentarer:

  1. synd du ska behöva "försvara" dig.
    Jag har personligt tagit avstånd från många gravida.. för då deras snack om "haha de räcker att jag tar i min mans kalsonger så blir jag gravid" då de som föder barn på barn, och vissa tom sagt "ja trode inte man kunde bli gravid med avbrutet... så de bästa vore väl om jag fick mf/ma -säger detta till MIG ) Där de som har allt så lätt i livet och kan planera in vilken månad de vill ha ett barn så vips så vart de gravida.. sen åh jag mår fruktansvärt illa, jag kanske ska göra abort men ska på VUL idag och se om hjärtat slår.. jag kanske har mött på för många korkade personer som inte har minsta vett att knipa mun.

    Men de är nu som livet är mitt!!
    Och jag ska leva de så gott jag kan...

    Jag är inte en dålig vän, de är andra som klampar mig på tårna.
    med mitt bagage skulle de vara konstigt om jag kunde hantera de på annat sätt.
    I vissa lägen får man välja att bli uppäten eller försöka överlev.

    Sen har jag däremot stött på vissa gravida som jag kunnat stötta så gott de går, de finns gränser.

    Lillamini-ivf

    SvaraRadera
  2. Tack för tummarna!:)

    Håller med både dig och anonym i era inlägg. Jag känner igen mig så väl i det du skriver ang. vännens kommande(?) graviditet. jag har också sånna känslor ibland, det är inget jag är stolt över och jag vill inte känna så och jag försöker att jobba på det. Men vissa dagar är man mer sårbar, ledsen, avundsjuk och bitter och då ploppar de tankarna upp. Men som du skriver så är de också tillfälliga, det finns dagar när man kan vara glad för samma människa, att de slipper gå igenom det vi gör...
    (Ja, så känner jag i alla fall, ska ju inte tala för dig:))
    Det här är din ventil, du får skriva vad du vill och vad du känner:)
    Hoppas du och magen mår bra:)
    kram

    SvaraRadera
  3. Förstår exakt vad du menar. Jag känner likadant och jag tänker inte be om ursäkt för det. Jag är arg och bitter många gånger. Jag har svårt att vara upp i gravida och nyblivna föräldrar. Det bara är så och jag kan inte göra så mycket åt det. Jag orkar inte "jobba" med de känslorna för jag har fullt upp med mig själv i vårt kämpande. All mitt fokus ligger på att jag ska må så bra som möjligt, periodvis finns ingen möjlighet att försöka vara förstående för alla andra. Det är som du säger, ingen kan förstå hur det är om man inte själv upplevt det. Fortsätt använda din blogg för att ventilera. Får det dig att må bra är det ju toppen!

    Ta hand om dig!!

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Har fått din kommentar, men då jag inte har orkat kolla igenom allt så har jag kvar den så den ligger och väntar på att bli granskad.
    Så att jag har de du skrev då jag väl känner att jag orkar och har tid att kolla upp hur jag ska göra. :-)

    Undrar har du ont i brösten/vårtorna? hela tiden?
    Mår du illa? hela tiden?!

    Har du lust skriva till mig dina symptom?! då de är bara jag som kan se vad du skriver..

    Undrar hänger du på Familjeliv med?!

    Må så gott och ta vara på dig

    SvaraRadera