tisdag 30 november 2010

Mms

Innan jag skriver detta vill jag bara säga att jag vill och hoppas att alla är stolta över sina barn och vill visa det för hela världen men man kanske ska välja sina tillfällen.....

I söndags fick jag ett mms från min bästa vän, det var en bild på hennes dotter och texten: Det vackraste jag har.
POFF vilket slag i magen, nått sånt vackert har INTE jag, kanske aldrig får, tack för att du påminner mig................
Jag förstår att hon tycker så om sin dotter och att hon vill visa det men måste man göra det på det sättet till någon som nyss fått sitt tredje missfall ???? Strax innan missfallet mailade jag texten till henne som jag la ut här tidigare om hur det känns att vara barnlös, hon läste å grät och sa att hon nu förstod mig så mycket mera, men tyvärr inte tillräckligt tydligen. Känslan från när jag fick mmset sitter kvar i mig, SORG. Har nog aldrig blivit så påmind om att jag inte har barn =(
Jag svarade aldrig på mmset, vi har träffats efteråt men ingen har pratat om det, funderar på om hon kanske på nått sätt förstår att det inte kändes så bra för mig.

Kram på er!
/Lilla Jag!

11 kommentarer:

  1. Rara vännen :-( varför kan ens vänner inte försöka tänka längre än näsan räcker?
    Kanske förstå att man inte kommer över ett missfall på denna tiden. Medans vissa förväntar sig att man ska släppa sorgen fort och inte tänka på gamalt.
    Men ingen ska få ta ifrån en, den tid som behövs för att sörja. Vi alla sörjer olika och vi är olika på när det känns "okej" igen.
    Man ska aldrig stressa igenom sin sorg.

    Kanske skulle du maila din vän, det du innan skickat henne.. en slags påminelse att din, er sorg inte är över än?!


    När jag förlorat mina fyra graviditeter -08, kom en sk. "vän" och råkat bli gravid igen för 3.e gången. Och önskar att hon fick MF eller MA så hon slapp att ta beslutet.. jag sa som de var, Du önskar dig inte detta, för du vet inte hur det är att gå igenom helvetet.. Men hur i hela världen kan man säga så? Innan hennes andra barn kom ut, precis fått missfall bjuds ja hem till henne. Hon har då mage att be mig titta och hjälpa henne att välja barnvagn, visar mig hennes babysitter hon köpt, skötväska mm.
    Är man normalt funtad?!

    När min sms vän blev gravid hann jag förlora min graviditet precis då hon nyligen plussat. Hon har vart underbar, hon förstod. Hon svarade mig de gånger jag frågade henne hur de var med sin graviditet. Hon skickade inte massa bilder på hennes nyfödda.. Hon skickade då jag bad om det, då jag var redo. de är en vän som förstår sig på.


    Med andra ord vill jag berätta att jag vet hur ont det gör inom dig... Och jag önskar av mitt hjärta att ert öde vore annorlunda! Du vet hur jag önskar.

    Jag har även full förståelse om du inte orkar läsa hos mig, blir det för tungt
    så kanske du har mail adressen kvar om du vill prata om allt och inget.

    jag finns här.

    varma kramar i kylan <3

    SvaraRadera
  2. jag är tyvärr inte förvånad, har varit med om liknande med både nära vänner och bekanta. Alla har vetat om det eftersom jag varit öppen med våra problem. Känner mig lurad och bitter på dem för att jag berättar och öppnar upp mitt innersta och de orkar inte ens ta sig tid eller energi att iaf försöka förstå.

    Skickar över en jättevarm kram i kylan och en änskan om att våra vänner en dag ska förstå lite bättre så att de iaf inte gör våra liv ännu jobbigare...

    SvaraRadera
  3. Aldrig ska man sluta att förvånas.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Nej fy, vad är det med folk - de får för 17 tänka lite!!!!

    Om du orkar tycker jag du ska berätta hur ledsen du blev.

    kramar!

    SvaraRadera
  5. Ja det måste ha kännt som ett hugg rakt i hjärtat..

    Troligtvis så tänkte hon nog sig inte för...
    ville väl bara väl o så vart det så fel men ja förstår verkligen din känsla över det hela..

    O man kan ju tycka att hon borde ha kommit ihåg din text...men vissa är ju så att de handlar först o tänker sen...sen finns det ju de som inte ens tänker sen..

    Ja när man är mitt i allt så tycker man var o varannan går där med magen i vädret...på tv:n..i tidningar..på radion...o ens kompisar ska ha barn höger till vänster...

    Vet när min kompis berättade att hon skulle ha barn så trodde ja att ja skulle dö..hennes ord malde i huvudet på mig..gång på gång..o för varje gång ja hörde det så var det som ett hugg i hjärtat...

    Detta var på min systers möhippa o snacka om att ta dö på en dag som egentligen skulle ha varit en rolig dig..men ja kunde bara inte sluta o tänka på hennes ord: ja är med barn...ja är med barn..osv...

    Visserligen som visste(vet) inte hon vad ja har gått igenom men det var jobbigt..

    Ja hatade inte henne personligen men ja verkligen HATADE situationen i sig...

    Men som de andra skriver så kanske du skulle påminna henne om att hon sårar dig djupt...visst så är det ju inga fel att vara stolt över sina barn men man behöver inte skylta med det..speciellt inte som i detta fallet..

    Skickar över en MASSA kramar...

    SvaraRadera
  6. Åh så idiotiskt! Det känns så extra smärtsamt när det kommer från någon som vet om er kamp, jag känner själv ofta att när jag berättar är det bland annat för att undvika saker som denna...men icke... ett tips är, om du orkar, att säga till henne att du blev sårad. Gör du det får man ur sig det jobbiga direkt, i annat fall går man bara och ältar. jag har själv börjat göra så och det är så mycket bättre än att vara tyst! bamsekram

    SvaraRadera
  7. Jag har varit med om flera liknande saker och man slutar aldrig förvånas. Tror att en del har helt enkelt större egon än andra o mindre empati.

    SvaraRadera
  8. Så ont man kan göra en annan människa, många gånger utan att ens veta om det. För jag utgår ifrån att din väninna är så upptagen av sitt eget att hon inte är medveten om att hon sårar dig. Är det medvetet - då finns INGA ursäkter, då är det elakt!

    Jag kan nog vara lite för "insnöad" i mitt IVF:ande och emellanåt inte vara deltagande i mina vänners liv, jag hoppas att de har överseende med mig...

    SvaraRadera
  9. Så otroligt obetänksamt... Skrämmande.

    SvaraRadera
  10. Förlåt, men vilket pucko! Fattar man inte bättre är ju nåt fel på ens empati och förmåga att ens det lilla minsta sätta sig in i nån annans situation. Det där mms:et kunde hon skickat till nån annan om det nu var så viktigt. Förbannad blir jag när folk är så obetänksamma. Särskilt nära vänner som man önskar lite mer från...
    Kram!

    SvaraRadera