måndag 21 februari 2011

Vänner!

I helgen har vi varit hon min pappa i staden där jag är född och uppväxt. Innan vi åkte hem hann vi med en snabbfika hos en av mina gamla kära vänner. A(vännen) och jag har inte mycket kontakt men när vi träffas är det som vi aldrig har varit ifrån varandra, vi känner varandra så väl. Det jobbiga med att träffas är att saknaden blir så stor efteråt. Guuuuuuud vad jag skulle vilja ha henne nära just nu. Henne kan jag prata med om allt, hon är en person som förstår och kan sätta sig in i andra människors mående/upplevelser. Hon har själv tre barn men har aldrig varit den där "jobbiga" mamman. Varför vi inte ringer till varandra oftare vet jag inte men det ska bli ändring på det nu. Vi ska planera in en helg i Maj där vi ska umgås och bara mysa med varandra.
Dessa vänner är väldigt få så jag ska verkligen jobba för att få ha dem kvar. Jag måste skärpa mig, bli bättre att lyfta telefonluren för att slå en pingla och bara höra hur det är. Livet kretsar inte bara runt mig.....
Tyvärr träffar jag också alldeles för sällan min underbara vän som jag fick låna ängelen av (inlägg), måste bli bättre där också.

Sen kommer jag till något jobbigare..... Den person som har stått mig närmast under många år verkar försvinna från mig. Jag har skrivit lite om henne förrut, hennes ointresse (tycker jag) för det vi håller på med. Jag vet att hon tycker jag är svår och inte öppnar mig men när jag gör det så känns det inte som hon lyssnar för hon kommer inte ihåg saker efteråt. I måndags när det blev bestämt att vi skulle avbryta hormonbehandligen och att läkaren inte tyckte det var någon ide att fortsätta med IVF berättade jag det för henne, hon märkte vad ledsen jag var. Sedan den dagen har jag inte hört av henne, inte ens med mail eller sms om hon skulle tycka att det var jobbigt att ringa.
Jag vet inte hur jag ska göra med detta. Orkar jag ta tag i detta nu också. Jag vet att lika mycket är upp till mig, att det inte är lätt för henne att veta hur hon ska bete sig. Men jag har skickat detta inlägg till henne.
Får fundera över hur jag vill göra med detta. JAG SAKNAR MIN VÄN MEN ORKAR JAG?
I några månader nu har hon och hennes man försökt att få ett syskon till deras dotter. Första gången blev hon gravid direkt nu har de kanske försökt ca 4 månader. Kommentaren jag fick av henne nyligen var: Nu vet jag hur det känns för dig...................... Då blev jag väldigt trött, men mest trött blev jag på mig själv som inte ifrågasatte hennes kommentar, berättade hur den kändes för mig. Det måste jag jobba på!!!
Så ni kan förstå att jag saknar A! Och är JÄTTEGLAD att jag har er!!!!

Ps. Idag har vi mailat lite frågor till AVA och EGV i Riga.... Spännande =)
Å jag kanske inte är den bästa på att kommentera era inlägg just nu (vet inte varför, hmmm????) men jag läser allt ni skriver, håller tummar och tår för er alla, ni finns i mina tankar.

Kramar på er alla!
/Lilla Jag!

7 kommentarer:

  1. Sånt är bland det värsta som finns, när folk "förstår sig på" ens situation för att de själva försökt i några månader. Träffade en kompis på en födelsedagsfest i höstas. Hon frågade lite snabbt hur jag mådde, var vi var i behandlingen osv. Sen gick hon snabbt över till sin egen panik, de hade nänmligen försökt få ett syskon i tre månader.... hon var alldeles tårögd och sa att hon hade världens panik och förstod verkligen hur vi kände oss. Jodå, jag kände egentligen för att be henne fara åt... eller komma igen när hon försökt 3 ÅR istället men jag var snäll o lyssnade. Månaden efter tog det sig, där ser man...
    Sen brukar jag tänka tyst för mig själv att vad de än är med om i livet sen så kommer de klara det sååå mycket sämre än oss andra som varit/är igenom bland det svåraste som finns!

    Många varma kramar till dig!!

    SvaraRadera
  2. fast det där är så dubblelt - för visst borde vi, alla, säga till de där kompisarna somsäger att de "förstår" oss efter att de försökt i några månader. De skulle behöva höra det. Samtidigt så måste vi juu blotta oss då och vända in och ut på oss och dela med oss av det som är allra svårast. Och det kan lika gärna sluta i att de inte förstår i alla fall. Det är skitsvårt!
    Men jag tror att man kanske kommer till en gräns när man bara skiter i det och säger till dem ändå? När man inte orkar vara trevlig längre?

    SvaraRadera
  3. Urk. Här har jag inga erfarenheter att jämföra med. Mina kompisar är inte i försökartagen ännu (vad jag vet) - utom ett par, och de ska in på utredning nu. Tänk vad vanligt det ändå är!!! Att det inte är så j*vla självklart det där med barn...

    Men jag tror att när de sitter där, så är det det närmsta de kan komma att förstå er sorg. Tre månaders krossade förhoppningar är ändå rätt mkt om man aldrig upplevt det tidigare. Sitter man där tre år senare vet man hur lite tre månader faktiskt är! Då vet man hur mkt smärtan kan växa från gång till gång, byggas på...

    Där utgår jag från mig själv. Jag har fått mina förhoppningar krossade fyra gånger nu. Och jävlar i helvete vad jobbigt det är!! Men samtidigt. När man jämför med åratalen, med tiotalen försök - så är fyra inget. Därför skulle jag aldrig säga "nu förstår jag hur du känner", för det kan jag nog aldrig.

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där så väl...ja hade (har) en bästis...vi har kännt varandra sen vi föddes typ men sen så flyttade hon så vi hade lite uppehåll på ca 6 år..tills hon flyttade tillbaka o vi bodde mer eller mindre grannar...

    Sen dess höll vi ihop...som ler o långhalm...
    gjorde allt...umgicks jämt...sen på gymnasiet så fick vi dela på oss för vi gick på två olika skolor..men höll ihop ändå

    Sen vart hon ihop med en kille o vi umgicks mindre...det vart slut o vi började umgås igen...sen träffade ja Henrik..flyttade till en annan ort...fick barn..osv så vi umgicks allt mindre o mindre...

    Nu umgås vi x antal ggr per år....men pratar knappt på telefon..varför vet ja inte..

    Men ja kan tänka tillbaka ibland o sakna den där nära vänskapen vi hade när vi var yngre...men vet oxå att livet förändras man får andra saker i livet som gör att man inte ses...

    Men ja förstår din saknad...o samma gäller med mig o S...trots att vi inte hörs av så vet vi vart vi finns...o vi älskar varandra o hur lustigt det än låter så räknas vi som familj...

    S o hennes familj är mer syskon/släkt med mig än vad min egen är...

    O detta med din vän att hon inte verkar intresserad vet ja inte vad ja ska säga om...
    kanske hon inte vet hur hon ska vara eller säga...men att hon förstår hur du har det när det gäller att inte få barn på beställning det har hon ingen aning om....

    4 månader är ju ingenting...kom tillbaka om några år o då kan hon säga att hon vet hur det känns...

    Ja hoppas o håller tummar o tår att det kommer att lösa sig med dina vänner..o att du o även de lyfter på luren o slår en singnal...

    Ärligt talat så ska ja oxå försöka med det när det gäller S...saknar henne o att ha nån att prata med om allt mellan himmel o jord...

    Men sen så har vi ju varandra..o alla andra där ute...tack för att du finns...

    Kram

    SvaraRadera
  5. Men gaaaaa... skall man verkligen behöva lägga energi på någon som uppenbarligen inte orkar bry sig om din situation (eller är det så att hon besitter en egen mörk hemlighet som är jobbig för henne??) Jag kan inte annat än hålla med några av de andra komentarerna - kan man inte helt enkelt få säga att de omöjligt kan förstå hur ofrivilig barnlöshet känns om man försökt i 4 månader med ett syskonförsök!!!

    En gemensam vän till mig och min man ringde till mig för drygt ett år sedan (hon kände då inte till vår situation). I telefonen grinade hon därför hon var gravid?!!! Jag kunde inte förstå varför hon var ledsen för att hon var gravid om hon/de nu ville ha barn. Då sa hon att de ville ha barn och att hon grinade därför att hon var så rädd för missfall. Hon hade då fått ett missfall 3 månader tidigare, och totalt hade de försökt få barn i 1 år. Jag kunde inte på något sätt tycka synd om henne... Hon födde deras barn samma dag som vi hämtade vår gumma(jag tror du vet vad jag refererar till), och idag har vi bara sporadisk kontakt. Men vi båda vet varför och hon/de respekterar att vi tagit avstånd för en tid.

    Tur du har guldkorn som A och Mammamian! Ge dem en ordentlig kram nästa gång ni ses! Kram från Kix

    SvaraRadera
  6. Skitjobbig :( Jag har själv få krafter kvar att försöka rädda vänskapen med de som inte fattar - jag orkar inte vara den som tar tag i det. Orkar du? Kanske du i så fall ska vara ärlig och prata ut ordentligt med henne?

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej Lilla Jag! Vet precis vad du brottas med angående din vän. Går igenom samma sak, jag. De man trodde skulle finnas för en mest, fanns där minst. Tunga känslor att hantera. Besvikelse och förvåning blandat med sorg. Själv håller jag mig undan, så jag inte gör eller säger något jag senare ångrar. Så kan inte ge dig råd i detta, bara förståelse för din situation. Kram

    SvaraRadera