söndag 6 mars 2011

Svar på fråga!

Fick en fråga av jenny_maria ang. hur det går till inför ÄD i Riga så jag gör ett inlägg.

Vi tog kontakt med med AVA- och EGV-kliniken i Riga via deras hemsidor. De skickade mera info till oss och utifrån det, hemsidan och andras erfarenheter på nätet skulle vi ta ett beslut. Efter diskussioner fram och tillbaka bestämde vi oss för AVA-kliniken. Vi gick på känslan...
De har så att man kan åka dit en gång innan ÄD för provtagningar och en träff om man inte kan få den hjälpen i sitt hemland. Vi har turen att ha en väldigt bra läkare här i stan som tar alla prover som behövs och så skickar vi dem till Riga, alla VUL kommer hon också att göra. Vi har mycket stöttning av våran läkare och det var hon som började prata om ÄD med oss.
Vi har endast haft mailkontakt med kliniken. Lite konstigt känns det men jag hade inte mera kontakt med Falun när vi gick där för IVF. Skillnaden är mest avståndet och språket... Vi har en kontaktperson som är väldigt snabb att svara när vi ställer frågor via mail, Jelena Silkalna heter hon. Man kan även skypa med henne och läkaren om man skulle vilja.
Vi har svarat på frågor om oss själva, ögonfärg, hårfärg(originalet...) längd, vikt mm. Utifrån det tillsammans med våran (en utav oss) blodgrupp väljer de ut möjliga donatorer som vi får välja mellan.
De har gjort upp en tidsplan för oss som jag skrev om i tidigare inlägget. Det känns väldigt spännande och pirrigt men bra. Det kommer nog att bli många mail fram och tillbaka. Deras engelska är inte alltid den bästa, som tur är har jag min käre sambo som är duktig på att skriva på engelska :)
Sen följer jag Bebiskarusellen som ska dit veckan efter mig och Wilda Mathilda som ska dit strax innan. Skönt att vara några flera, synd bara att vi inte ska dit samtidigt...

Det är så långt jag har kommit än så länge. Jag berättar mera under resans gång.
Kram på er!
/Lilla Jag!

4 kommentarer:

  1. Mycket intressant, och vad roligt att ni har beslutat er för ÄD i Riga (trots kuratorns avrådan). Go girl! Kram Kix

    SvaraRadera
  2. Roligt, tänk om vi hamnar där samtidigt? Då får vi nästan snacka ihop oss om hotell eller middag:-)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. LÅter ju hur bra som helst att man inte behöver åka dit innan dontaionen ska ske om läkaren här hemma bedömer att allt är bra! Så bra att ni alla tre har valt Riga, då kommer jag ju att få massor med info om det blir så att vi pxå ska åka dit!

    SvaraRadera
  4. Jag säger som jenny_maria för om kanske inte allt för länge är jag och maken kanske också där!

    Kram!

    SvaraRadera