tisdag 13 september 2011

Fy vilken dag.

Vi åkte till Falun redan igår, det var tur att vi ångrade oss för först hade vi tänkt åka tidigt på morgonen. Nu fick iaf sambon sova ordentligt även om det inte blev mycket sömn för min del. Hu så nervös jag har varit.
09.00 var vi på plats på IVF-kliniken, de är så otroligt gulliga. Vid 10-tiden var det dags för äggplock. När läkaren gjorde ultraljudet märkte vi ganska snabbt att det var nått som inte var som det skulle, de gick och hämtade en annan läkare.... Hjälp, vad händer!?!? De hittade en blodfylld äggblåsa, ok inte så farligt. Dags för bedövning, HELVETE vad ont sprutan gjorde, jag fixade det inte så de fick lägga bedövningen på ett annat sätt som gick bättre. Har aldrig varit några problem tidigare. Fick lite morfin också sen började de tömma äggblåsor. Läkarens ord: "det är bara svart som kommer i röret", NEJ, och ont, ont, ont har nog aldrig känt den smärtan förr. Så tårarna rinner av smärta och panik för att de inte hittar några ägg. Plötsligt hör jag de ropar från labbet: "ett ägg", kan inte riktigt ta in det då jag har så ont. Läkare nummer två kommer in igen och punkterar ännu en blodfylld blåsa å jag gråter och kramar sambons hand så han måste ha fått kramp. Stackars sambon som hör allt, ser mig lida och inget kan göra mera än att finnas där.
Nu har de tömt alla blåsorna på vänster sida, lite vila innan höger äggstock, inget blod, två ägg!!!!! Wow, men just då kunde jag inte riktigt ta in den informationen, kunde inte vara positiv för de tre ägg vi fick.
Jag har fått endometrios vanligt problem hos kvinnor i fertil ålder. När jag läser om det på nätet så har jag tidigare haft symptomer men det är aldrig nått de har sett. Att min läkare här hemma inte hade sett nått var inte konstigt sa de för det gick inte att se om det var vätska eller blod i blåsorna på vanligt VUL. Nu ska jag äta antibiotika, Flagyl 400mg och Azithromycin 500mg för att det är lätt att det blir infektion efter att de har punkterat blåsorna.
Nu ligger jag hemma i soffan med lättarevärk i magen och är dödstrött. Väntan tills i morgon fm när de ska ringa och berätta hur det har gått för de tre musketörerna är olidlig. Som tur är har iaf min sambo jättefina simmare.

Ett stort tack för alla era tummar och fina kommentarer. Mitt allra största tack går till min underbara och fina sambo som pysslar om mig och ger mig massor med kärlek, Jag älskar dig!!!!!!!

Lite rörigt inlägg men jag har bara skrivit direkt från hjärtat.

Kram mina fina vänner!
/Lilla jag!

11 kommentarer:

  1. Huga! Det där lät inte så skönt...
    Jag hoppas i alla fall allt jag kan på de tre ägg ni fick ut!

    Kan förresten det faktum att de konstaterat endometrios hos dig, vara en förklaring till att det inte gått vägen tidigare? Jag kan nästan inget om endometrios så jag blir lite nyfiken...

    Tumhållarkramar!!

    SvaraRadera
  2. Låter inte skönt alls! Hoppas att äggen blir befruktade nu efter den persen. Håller tummarna!

    SvaraRadera
  3. Men vilken dag.... Lycka att det fanns tre ägg i alla fall!! =)

    Hos mig fann de också "lite" endo i samband med min laparoskopi i vintras. Jag hade visserligen inga blodfyllda blåsor.. Sak samma, det jag vill säga är att jag googlade som sjutton och fann mycket artiklar om endo från USA. Det handlade mycket om kosthållning och att det kan minimera endon. Jag tror dock inte att det är allmänt vedertaget här i Sverige... Nu har du ju precis fått veta detta ,men det är iaf ett tips från mig att söka och läsa om det.

    Nu håller jag tummarna för dina tre ägg!! =)

    SvaraRadera
  4. Tack för era tummar, Wilda jag vet inte så mycket än men ska kolla upp lite på nätet, å det med kosten lät ju intressant. De sa på kliniken att man inte kunde påverka det själv med värt att testa.

    SvaraRadera
  5. Stackare det låter inte alls kul :(

    Men vi vet ju att det eg. bara krävs 1 ägg när det är rätt. Håller tummarna!
    kram

    SvaraRadera
  6. Ojj, stackars du! Vad jobbigt du kunde ha! Men som tur är fick de ut 3 ägg och jag fortsätter hålla alla mina tummar och tår att de delar sig fint!
    kramar

    SvaraRadera
  7. Oj, vilken pärs!! Förstår att du var trött sen! Nu ska jag tänka på era och våra små som kanske delar värmeskåp, hoppas verkligen de har det toppen och frodas där inne!!

    Många kramar!!

    SvaraRadera
  8. Fy vad tråkigt att höra att det bara kommer ut svart. Men det blev ju 3 ägg iaf. Med bra simmare så går det där säkerligen toppen. Kram Kix

    SvaraRadera
  9. Åhhh..Stackars dig. Hoppas äggen de fick ut var bra i alla fall! Kram

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Oj, det där lät inge vidare:(, vilken pärs du fick gå igenom! Håller tummarna för de tre fina äggen!!
    Har en kompis som lider av svår endo, hon har läst på en del och har också pratat om att kosten kan hjälpa. Har för mig att det var typ GI som gör att det kan bli bättre. (kan höra efter lite mer..)Hon har provat att ändra kosten och tycker att det blivit bättre då! Sen finns det en klinik i stockholm eller uppsala som är inriktad på endo. Tyvärr är det ju många läkare som inte har så stor kunskap om det..

    Hoppas allt går bra med återinförningen!
    Lycka till, många kramar

    SvaraRadera
  11. Hej! Det är dags att läkarkåren börjar ta endometrios på allvar nu.
Det är dags att försäkringskassan börjar ta endometrios på allvar nu.
Det är dags att det ges ekonomiskt anslag till mer forskning.
Endo är inte lite mensvärk. Det går inte över med ”ett varmt bad”.
Sedan den 1 oktober 2007 finns rekommendationer, beslutsstöd kallat, för läkare och Försäkringskassans handläggare när det gäller sjukskrivning och sjukpenning. I dag finns det beslutstöd för ett hundratal diagnoser. Men för endometrios – den TREDJE vanligaste kvinnosjukdomen finns det inga direktiv.
Endometrios är en fruktansvärd sjukdom som måste få en riktig sjukdomsstämpel!
Vi vägrar att fortsätta lida i det tysta längre.
5-10% av alla kvinnor i Sverige har lidit i det tysta länge nog.
Nu höjer vi våra röster.
    Skriv på du också.
Länk:
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?endometrios

    SvaraRadera